Gröntkortkurs

Anmälan och kursdatum 2024

Här nedan kan du nu se alla våra kursdatum och boka in dig på dem. Du betalar direkt vid bokning, och får bekräftelse per mail. Vi kontaktar dig inför kursen med mer information. Kontakta gärna Elin om ni har några frågor via pro@skovdegk.se

OBS - Du blir automatiskt avbokad om du inte betalar inom 30min efter din bokning.

Regelvandring på bana

Som en del av utbildningen är regel/banvandringen. Där tar man del av regelsituationer i verkligheten ute på banan. Nedan kan ni se dem aktuella datumen för regelvandringen och anmäla er.

Golf-ID

Golf-id behöver ni för att kunna boka och spela golf. Mer info om golf-id hittar ni på https://borjaspela.golf.se/

På den sidan registrerar ni också er för att få ett golf-id. Det är bra om ni har ett golf-id när kursen börjar. När ni har fått ert golf-id, mejla gärna det till pro@skovdegk.se

Vägen till Grönt kort!

1. Att gå en Gröntkort kurs kostar 995kr. Kursen genomförs främst på lördagar och söndagar i 3 timmar/dag kl 09:00 - 12:00 båda dagarna. (För barn upp till 16 år är det ett rabatterat pris, för att boka och få rabatten mejla Elin på pro@skovdegk.se)
  2. Innan kursen registrerar du dig på borjaspela.golf.se då får du ditt personliga golf-id och ett lösenord som du använder för att logga in på mingolf.se och idrottonline
  3. På idrottonline kan du läsa om golfregler och förbereda dig för kunskapstestet som du gör på mingolf.se. Kunskapstestet behöver vara godkänt innan du kan få ditt gröntkort. Kunskapstestet kan du göra när du vill så länge du har ett golf-id.
  4. Du ska också delta på en banvandring. Vid detta tillfälle får du lära dig om själva golfbanan och får en praktisk genomgång av golfregler. Banvandringen genomförs på tisdagar eller torsdagar kl 18:00
  5. Om du är medlem så erbjuder klubben kostnadsfria träningar med Elin. Det är ett bra tillfällen för din golfutveckling med träning, råd och frågor om regler mm. Se vår hemsida för tider.
  6. När du har gått kursen och regelvandringen så får du officiellt gröntkort (hcp 54) men vi rekommenderar alla nybörjare att ändå göra spelprovet på Norra banan, och spela den banan tills man kan spela på under 2h och på sitt handicap innan man spelar 18 hål.
  7. Som nybörjare erbjuder vi ett medlemskap på Norra banan för 279kr/månad (ordinarie pris 480kr/månad). Vi bjuder även på din första månad som ny medlem (värde 279kr). Vill du spela på våra båda banor har vi ett Silvermedlemskap till våra nybörjare som kostar 479kr/månad (ordinarie pris 600kr/mån). Dessa förmånliga pris kan du som nybörjare ha i två år.

Gröntkortkurs

Kursen är totalt 6h + de extra timmes träningarna som är inkluderade och uppmuntras att man är med på. I kursen som är lördag-söndag, kommer vi att gå igenom dom stora delarna av golfspelet så som järnklubbor, driver, bunkerslag, pitchslag, chippar och puttning.
Vi kommer att träna 3h lördag och 3h söndag, teorin gör man online och det bästa är om man har gjort kunskapstestet innan kursen i så fall man har några funderingar eller frågor så kan man ställa dom under kursen.
För att få gröntkort så ska man gå kursen och en regelvandring (man kan gå regelvandringen innan eller efter kursen). Vi har inget krav på ett spelprov men vi rekommenderar att man ska spela Norra banan (9 hål) på 2h och på handicap 54, innan man spelar 18 hål.
I år erbjuder vi även fadder rundor på Norra banan för alla som vill testa på att spela med en erfaren golfare och lära känna fler att spela med. Detta är ett jättebra sätt att praktiskt testa det man har lärt sig på kursen och regelvandringen.
Kontakta gärna Elin via pro@skovdegk.se om ni har några frågor.

Välkommen till Skövde GK och lycka till med din Golf!

Datum gröntkortkurser

• 27-28/4 Lördag kl. 9-12 & Söndag kl. 9-12
  • 4-5/5 Lördag kl. 9-12 & Söndag kl. 9-12
  • 18-19/5 Lördag kl. 9-12 & Söndag kl. 9-12