SM Match

Om SM Match

SM Match har spelats i över 100 år och är den äldsta och mest traditionsrika tävlingen i Sverige. Första tävlingen hölls redan 1904. Att som idrottsutövare kunna titulera sig svensk mästare i sin idrott är oerhört stort.

Som kuriosa så vanns tävlingen 2002 av Fredrik Orest som senare satte banrekord på gamla Skövde Södra bana under EM 2004 med 62 slag. Andra vinnare av SM Match är bl a Europatourvinnarna Adam Mednick och Mats Lanner.

Tävlingen heter Big Green Egg Matchplay Championship och presenteras av Big Green Egg som gör exklusiva grillar. SM Match ingår i de svenska proffstourerna. Herrtouren i Norden är MoreGolf Mastercard Tour.

Spelformen är ett rent matchspel där spelarna slås ut efter varje match. 64 spelare startar på tisdag 21/9. Finalronden är på fredagen 24/9 där spelarna slår ut ca kl 13.

Under torsdagen och fredagen avgörs även paragolfens SM Match.

SM MATCH TÄVLINGEN

Se deltagarlista och resultat här

LÄNK

Följ Paragolfen här LÄNK och här: LÄNK

Christian Lundin om banan inför SM

Pontus Widegren om banan i matchspel och hur den kan hjälpa spelarna

Gustav Salander om banan

Gabriel om matchbanan, skruv från tee och korthål

Martin om att möta hemmaspelaren Fredric Karlén

Adam om Skövde GK som matchbana

Spelare och greenkeeper, hur håller banan för regn?